Två dagar på 高中

Nu har jag under ett tag funderat på att byta från universitetet i Kina till en vanlig gymnasieklass. Jag tror att det skulle vara bättre av flera anledningar, och därför fick jag möjligheten att testa att gå i en vanlig skola i två dagar. Det var minst sagt en annorlunda upplevelse, och jag kände därför att jag måste berätta lite.

Skolan jag gick till var en helt vanlig gymnasieskola (eller ”gaozhong” ) med elever mellan 15 till 18 år. Jag hamnade i årskurs ett. Skolan börjar klockan 7.40 med en tjugo minuters (?) läsning. Kl 8.00 började något som liknade nationalsången dåna i högtalarna, och alla skolans 1300 elever måste marschera ut på skolans fotbollsplan och ställa upp sig i fina led. Till hurtig marschmusik och den kinesiska flaggan gör de sedan morgongymnastik i ungefär 10 minuter innan de marscherar in igen för att börja dagens lektioner. Vissa lärare (inte alla) började lektionen med att be alla eleverna ställa sig upp, buga och i kör hälsa läraren med ”laoshi hao” (ungefär ”god dag läraren”). Första lektionen var fysik, och läraren (som talade som om det vore 300 pers i klassrummet istället för 30) började lektionen med att skälla ut klassen för att de hade gjort läxorna dåligt. När han sedan lämnade tillbaka läxorna läste han högt upp de 10 bästa i klassen, och varje elev fick var och en resa sig upp och gå fram till katedern för att hämta sitt läxblad. Detta verkade gälla för alla lärare, och ibland applåderades det när någon hade fått riktigt bra poäng. Lektionen bestod sedan av att läraren skrev upp problem på tavlan och lät sedan eleverna lösa dem. När han tyckte att det gick för långsamt berättade han gärna för klassen ”Ni är alldeleds för dåliga, er parallellklass löste detta på ett kick, kom igen nu, tänk lite!!!!!” När någon tillslut kom på något svar fick de antingen ställa sig upp och svara (eleverna måste alltid ställa sig upp när de ska svara på frågor) eller traska fram till tavlan och skriva ner svaret. Det var faktiskt bara fysiklektionen som eleverna fick göra lite mer själva, resten av lektionerna var det enbart läraren som pratade och eleverna som lyssnade. Efter varje lektion gav läraren läxor, och läxorna verkade nästan alltid vara till nästa lektion (oftast dagen därpå). Förutom engelska, fysiken och samhällskunskapen var det i princip helt kört för mig att förstå. Fysiken gick att förstå någorlunda eftersom att de också använder SI-enheter (dock uttalades det mesta ganska muppat, x uttalas inte ”äks”, utan ”ägg-ks” på kinesiska). Samhällskunskapen gick också helt okej eftersom att sakerna var lite mer vardagliga och därmed inte behövde så avancerat ordförråd. Engelskan hade jag förväntat mig att den skulle gå som en dans (då min engelska var mycket bättre än mina klasskamraters), men den var mycket krångligare än väntat. Läraren pratade kanske 95% av lektionen kinesiska, och den lilla engelska som hon pratade var när hon läste enstaka ord eller meningar. Eleverna verkade inte behöva säga mycket, läraren stod bara och lärde ut gramatikregler och raddade upp exempel efter exempel. Då och då var någon tvungen att ställa sig upp och försöka få ur sig en korrekt mening för att visa att de förstått vad läraren nyss sagt. Oftast gick det inte något vidare, och det var sällan som någon ställde sig upp frivilligt. Trots att jag redan kunde allt lyckades inte jag heller förstå vad det var för regler som läraren försökte lära ut, så inte undra på varför det bara blir korvmoj när kineserna försöker prata engelska. Jag ska inte bli allt för vild med mina slutsatser efter bara två dagar, men det kan ju ha något med metoden att göra när de trots att de lägger ner så mycket tid och energi på att studera, ändå inte verkar lära sig något vidare.

Mitt på dagen har de ungefär två timmars lunchrast. Denna skolan verkade inte ha någon matsal, utan eleverna fick små köpa små matlådor som de satt och åt vid bänken. Efter det gick de flesta och sov i någon timme. Ja, i princip varje elev har egen säng då de bor på skolan under veckodagarna. I och med att de har kvällslektioner, samt extrema mängder läxor, har de helt enkelt inte tid att gå hem på kvällen. Skolan är dessutom låst under större delen av dagen, det är bara under en period på morgonen, mitt på dagen och sedan på kvällen som dörrarna är öppna, annars är det stängt och står vakter som vaktar porten. Jag fick hålla en presentation för dem på engelska om Sverige, och de största ”wow!”-et kom därav när jag visade bild på Globala och berättade om vilka tider vi går i skolan, samt att skolmaten är gratis. Jag behövde dock inte gå på kvällslektionerna, så jag kunde gå hem vid kl 17 ungefär.

De flesta av eleverna I klassen var oerhört nyfikna och ville gärna prata med mig och ställa frågor. Jag tror också att jag lade till minst halva klassen på Kina-facebook, där var det många som inte vågade gå fram till mig och prata som ställde frågor. Många tog bilder (dock oftast ur skumma vinklar utan att fråga), och en del verkade visa sitt gillande genom att ge mig olika sorters mat (korv, fruktröra, sojamjölk, kakor, sjögräs, mm.). När jag var ute på skolgården och spelade badminton samlades en stor grupp människor runt mig och bara stirrade och fotade. Det var ungefär som om det hade landat ett UFO på skolgården. Men visst, när det kommer en lång blond kille i vanliga kläder till en skola där varenda en bär blå pyjamas, har gul hy (ja, kineserna säger faktiskt själva att de har gult skinn), svart hår och är ganska kort, är det klart att det är lite spännande. Efter andra dagen var det en 7-8 stycken elever som ville följa mig på vägen hem, och två av dem frågade om jag hade flickvän och om jag ville bli tillsammans med dem. Jag kunde ju inte låta bli att bli lite smickrad, men jag tackade vänligt men bestämt nej.

Trots att jag gärna skulle vilja gå tillbaka till skolan och få lära känna den kinesiska skolan och de kinesiska eleverna lite till, var jag ganska nöjd efter två dagar. Nu känner jag mig riktigt privilegierad att få vara född i Sverige, och att få gå på Globala Gymnasiet.

Förövrigt har jag hur mycket saker som helst att berätta om, så jag ska försöka skärpa mig lite och lägga upp lite fler inlägg nu!

10 thoughts on “Två dagar på 高中

  1. Hej! :)

    Borde egentligen göra engelska-läxan men kände för att läsa din blogg istället (dålig idé att ha datorn på samtidigt).
    Skol-”systemet” (om man kan uttrycka sig så) som dom har i Kina låter väldigt intressant, tror ju dock själv inte att jag hade klarat av det.

    //Sara

  2. Hej Per!
    Vi saknar dig! Har du sett röken av någon fiol i Kina?
    Rolig läsning, speciellt intressant om de pedagogiska metoderna ;)
    Stor kram/Camilla

    • Hej Camilla!
      Nej, jag har inte sett röken av någon fiol än, faktiskt inte en enda… :( Jag saknar er också, brukar sitta och lyssna på gamla fiolinspelningar när jag blir lite hemsjuk, hälsa alla med kram från mig!

  3. Hej Per! Jag verkar ha fått en dubbelgångare…;)
    Men det var riktigt kul att läsa! Märkligt att Kina kan ligga så högt i internationella studier med den undervisningen..
    //Camilla

    • :D:D:D
      Hade kineserna lagt lika mycket tid som oss på att göra läxor hade det varit ganska märkligt, men kineserna spenderar ungefär 30-40 timmar varje vecka medan vi endast lägger ungefär 5(?) timmar. Exempelvis lägger min lillebror som är 12 år ungefär 4-5 timmar varje dag på att göra läxor.

  4. Oooj…:OO Juste, det kan förklara en del!
    Haha ja max 5 timmar(eller 7 kanske), och under de lugna veckorna knappt en ;)
    Har du bestämt hur du gör med skola?

    • Hej Camilla, jag såg du nu att du ställt en fråga! Jag kommer nog att bli kvar på samma skola som jag är på nu, men jag kanske kommer att byta till ett vanligt program och gå tillsammans med kineser istället. Hoppas att det går i alla fall! Gymnasiet verkade vilja ha 100 000 lite drygt för ett halvår, så det var ju bara att glömma…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>